måndag 26 augusti 2013

Sand- och solfärgning. Sand- and sun printing

 
Jag hittade tidningen jag letade efter, Quilting Arts June/ July 2013.
 
 
Jag gjorde i fel ordning förut, man ska först lägga på sanden på tyget som är sprayat med vatten, sen droppar man på färgen, låter det ligga i solen tills det är torrt.
 
I made it in the wrong order before, you have to put the sand on the wet fabric before you drop the colours on.

 
Färdigt!
 
Finished!
 
 
Det blir ringar i sanden när man droppar på färgen.
 
There will be round marks in the sand when you drop the colours.

 
Här hade jag kanske lite för mycket sand, det blir vitt under sanden, färgen dras mot ljuset.
Det är kul att experimentera!
 
 
 
Perhaps I had too much sand here, the fabric will become white under the sand,
The dye will draw aganst the light.
It´s fun experimenting!
 
Gunilla
 
 
 
 




7 kommentarer:

  1. Åh såå härliga tyger du har nu att sy av. Det är ju en speciell känsla att få använda det man själv skapat. Lycka till med fortsättningen

    SvaraRadera
  2. Kul att få ta del av dina experiment, så härligt det blir! Ska bli skoj att se vad du sen gör med dem. kram Katarina

    SvaraRadera
  3. I like the idea with the sand printing. Your pieces came out great!

    SvaraRadera
  4. Så snyggt! Det skulle jag vilja testa. Vad använder du för färg?
    kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Så snyggt! Det skulle jag vilja testa. Vad använder du för färg?
    kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla, jag använder silkefärger, Schjerning är märket, jag köpte från Swelogent.
      Kram

      Radera
  6. Häftigt! Kul att se dina tygexperiment!
    Gun A.

    SvaraRadera